Beranda / Matabudaya / Alih Aksara Gurindam Dua Belas
Gurindam dua belas
Naskah asli Gurindam Dua Belas koleksi Perpustakaan Nasional Republik Indonesia nomor koleksi W 233 (Foto: SR)

Alih Aksara Gurindam Dua Belas

Bagikan

Segala puji bagi Tuhan seru sekalian alam serta shalawatkan Nabi yang akhirul zaman serta segala keluarganya dan shahabatnya sekalian adanya.

Ama ba’du daripada itu tatkala sampailah hijratu n-Nabi sanat 1263 kepada dua puluh tiga haribulan Rajab hari Selasa, maka diilhamkan Allah Ta’ala kepada kita yaitu Raja Ali Haji mengarang satu gurindam cara Melayu yaitu yang boleh juga jadi diambil faedah sedikit2 daripada perkataannya itu pada orang yang ada menaruh akal. Maka adalah banyaknya gurindam itu hanya dua belas pasal di dalamnya.

 

Syahdan

adalah beda antara gurindam dengan syair itu aku nyatakan pula. Bermula arti syair Melayu itu perkataan yang bersajak yang serupa dua berpasang pada akhirnya dan tiada berkehendak pada sempurna perkataan pada satu2 pasangannya. Bersalahan dengan gurindam. Adapun arti gurindam itu yaitu perkataan yang bersajak juga akhir pasangannya tetapi sempurna perkataannya dengan satu pasangannya. Jadilah seperti sajak yang pertama itu syarat dan syair sajak yang kedua itu jadi seperti jawab. Bermula inilah rupanya syair:

Dengarkan tuan suatu rencana
Mengarang di dalam gundah gulana
Barangkali gurindam kurang kena
Tuan betulkan dengan sempurna

Inilah arti gurindam yang dibawa sathar ini

Persimpanan yang indah
Ia itulah ilmu yang memberi faedah

Aku hendak bertutur
Akan gurindam yang beratur

Ini Gurindam Pasal yang Pertama – 1
Barang siapa tiada memegang agama
Sekali2 tiada boleh dibilangkan nama

Barang siapa mengenal yang empat
Maka ia itulah orang yang ma’rifat

Barang siapa mengenal Allah
Suruh dan tegah-Nya tiada ia menyalah

Barang siapa mengenal diri
Maka telah mengenal akan Tuhan yang bahari

Barang siapa mengenal dunia
Tahulah ia barang yang teperdaya

Barang siapa mengenal akhirat
Tahulah ia dunia mudharat

 
Ini Gurindam Pasal yang Kedua – 2
Barang siapa mengenal yang tersebut
Tahulah ia maknanya takut

Barang siapa meninggalkan sembahyang
Seperti rumah tiada bertiang

Barang siapa meninggalkan puasa
Tidaklah mendapat dua termasa

Barang siapa meninggalkan zakat
Tiadalah hartanya beroleh berkat

Barang siapa meninggalkan haji
Tiadalah ia menyempurnakan janji

Ini Gurindam Pasal yang Ketiga – 3
Apabila terpelihara mata
Sedikitlah cita-cita

Apabila terpelihara kuping
Khabar yang jahat tiadalah damping

Apabila terpelihara lidah
Niscaya dapat daripadanya beberapa faedah

Bersungguh2 engkau memeliharakan tangan
Daripada segala berat dan ringan

Apabila perut terlalu penuh
Keluarlah fi’il tiada senonoh

Anggota tengah hendaklah ingat
Di situlah banyak orang kehilangan semangat

Hendaklah peliharakan kaki
Daripada berjalan yang membawa rugi

Ini Gurindam Pasal yang Keempat – 4
Hati itu kerajaan di dalam tubuh
Jikalau dzalim segala anggota pun rubuh

Apabila dengki sudah bertanah
Datanglah daripadanya anak panah

Mengumpat dan memuji hendaklah fikir
Di situlah banyak orang yang tergelincir

Pekerjaan marah jangan dibela
Nanti hilang akal di kepala

Jika sedikit pun berbuat bohong
Boleh diumpamakan mulutnya pekung

Tanda orang yang amat celaka
‘Aib dirinya tiada ia sangka

Bakhil jangan diberi singgah
Itulah perampok yang amat gagah

Barang siapa yang sudah besar
Janganlah kelakuan membuat kasar

Barang siapa perkataan kotor
Mulutnya itu umpama ketur

Di mana tahu salah diri
Jika tiada orang lain yang berperi

Pekerjaan takabur jangan direpih
Sebelum mati didapat juga sepih

Ini Gurindam Pasal yang Kelima – 5
Jika hendak mengenal orang berbangsa
Lihat kepada budi dan bahasa

Jika hendak mengenal orang yang berbahagia
Sangat memeliharakan yang sia2

Jika hendak mengenal orang yang mulia
Lihatlah kepada kelakuan dia

Jika hendak mengenal orang yang berilmu
Bertanya dan belajar tiadalah jemu

Jika hendak mengenal orang yang berakal
Di dalam dunia membawa bekal

Jika hendak mengenal orang yang baik perangai
Lihat kepada ketika bercampur dengan orang ramai

 
Ini Gurindam Pasal yang Keenam – 6
Cahari olehmu akan sahabat
Yang boleh dijadikan obat

Cahari olehmu akan guru
Yang boleh tahukan tiap seteru

Cahari olehmu akan isteri
Yang boleh ia menyerahkan diri

Cahari olehmu akan kawan
Pilih segala orang yang setiawan

Cahari olehmu akan abdi
Yang ada baik sedikit budi

 
Ini Gurindam Pasal yang Ketujuh – 7
Apabila banyak berkata-kata
Di situlah banyak masuknya dusta

Apabila banyak berlebih-lebihan suka
Itulah tanda hampirkan duka

Apabila kita kurang siasat
Itulah tanda pekerjaan hendak sesat

Apabila anak tiada dilatih
Jika besar bapanya letih

Apabila banyak mencela orang
Itulah tanda dirinya kurang

Apabila orang banyak tidur
Sia-sia sajalah umur

Apabila mendengar akan khabar
Menerimanya itu hendaklah sabar

Apabila mendengar akan aduan
Membicarakannya itu hendaklah cemburuan

Apabila perkataan lemah lembut
Lekaslah sekalian orang mengikut

Apabila perkataan yang amat kasar
Lekaslah sekalian orang yang gusar

Apabila pekerjaan yang amat benar
Tiada boleh orang berbuat onar

 
Ini Gurindam Pasal yang Kedelapan – 8
Barang siapa khianat akan dirinya
Apalagi kepada lainnya

Kepada dirinya ia aniaya
Orang itu jangan engkau percaya

Lidah yang suka membenarkan dirinya
Daripada yang lain dapat kesalahannya

Daripada memuji diri hendaklah sabar
Biar daripada orang datangnya khabar

Orang yang suka menampakkan jasa
Setengah daripada syirik mengaku kuasa

Kejahatan diri sembunyikan
Kebaikan diri diamkan

Ke’aiban orang jangan dibuka
Ke’aiban diri hendaklah sangka

 
Ini Gurindam Pasal yang Kesembilan – 9
Tahu pekerjaan tak baik tetapi dikerjakan
Bukannya manusia ia itulah syaithan

Kejahatan seorang perempuan tua
Itulah iblis punya penggawa

Kepada segala hamba2 raja
Di situlah syaithan tempatnya manja

Kebanyakan orang yang muda-muda
Di situlah syaithan tempat bergoda

Perkumpulan laki2 dengan perempuan
Di situlah syaithan punya jamuan

Adapun orang tua yang hemat
Syaithan tak suka membuat sahabat

Jika orang muda kuat berguru
Dengan syaithan jadi berseteru

 
Ini Gurindam Pasal yang Kesepuluh – 10
Dengan bapa jangan durhaka
Supaya Allah tidak murka

Dengan ibu hendaklah hormat
Supaya badan dapat selamat

Dengan anak janganlah lalai
Supaya boleh naik ke tengah balai

Dengan isteri dan gundik janganlah alpa
Supaya kemaluan jangan menerpa

Dengan kawan hendaklah adil
Supaya tangannya jadi kafil

 
Ini Gurindam Pasal yang Kesebelas – 11
Hendaklah berjasa
Kepada yang sebangsa

Hendaklah jadi kepala
Buang perangai yang cela

Hendak memegang amanah
Buanglah khianah

Hendak marah
Dahulukan hujah

Hendak dimalui
Jangan melalui

Hendak ramai
Murahkan perangai

Ini Gurindam Pasal yang Keduabelas – 12
Raja mufakat dengan menteri
Seperti kebun berpagarkan duri

Betul hati kepada raja
Tanda jadi sebarang kerja

Hukum adil atas rakyat
Tanda raja beroleh inayat

Kasihkan orang yang berilmu
Tanda rahmat atas dirimu

Hormat akan orang yang pandai
Tanda mengenal kasa dan cindai

Ingatkan dirinya mati
Itulah asal berbuat bakti

Akhirat itu terlalu nyata
Kepada hati yang tidak buta

Tamatlah gurindam yang dua belas pasal yaitu karangan kita Raja Ali Haji pada tahun Hijrah Nabi kita seribu dua ratus enam puluh tiga kepada tiga likur hari bulan Rajab hari Selasa jam pukul lima. Negeri Riau Pulau Penyengat.

[Selesai disalin oleh Afifudin Ahmad pada Hijrah Nabi tahun seribu empat ratus tiga puluh sembilan kepada sepuluh bulan Syawal hari Ahad di Tegalarum Demak atas permintaan Perpustakaan Nasional Republik Indonesia.]

 

Catatan:
Meninggalkan: dalam salinan naskah tertulis m.n.y.ng.l.k.n.
Zakat: dalam salinan naskah tertulis z.k.u.t.
Hartanya: dalam salinan naskah tertulis a.r.t.ny.
Banyak: dalam salinan naskah tidak ada
Kotor: dalam salinan naskah tertulis q.s.a.r.
Itu: dalam salinan naskah tidak ada
Direpih: dalam salinan naskah tertulis d.r.a.p.y.
Sepih: dalam salinan naskah tertulis s.p.y
Cahari: dalam salinan naskah tertulis c.a.r.y
Mendengar: dalam salinan naskah tertulis m.ng.r.
Lemah: dalam salinan naskah tidak ada
Perkataan: dalam salinan naskah tidak ada
Kesalahannya: dalam salinan naskah tertulis k.s.l.a.h.n
Kemaluan: dalam bahasa Melayu lama berarti rasa malu
Jadi: dalam salinan naskah tertulis j.a.ng.n
Kafil: dalam bahasa Arab artinya “menjamin”, “memanggul”; kawan dapat menjadi penolong.

(Alih aksara: AA)

 

Artikel terkait:

 

Lihat Juga

Marsden dan Pantun Melayu (tahun 1812)

Bagikan Pengantar William Marsden (1754-1836), seorang linguis dan sejarawan Inggris, adalah ilmuwan pioneer untuk kajian ...

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *

error: Content is protected !!